Léon in control
Naam: Léon
Afdeling: Financiën
Functie: Business Controller
Eerste dag bij Svedex: januari 2022
Leon Wassink ervaart als business controller veel afwisseling en vrijheid. Het is een functie die hem de ruimte biedt om verder te groeien.
In welke functie ben je begonnen en wat doe je nu?
“Ik ben in januari 2022 bij Svedex in dienst gekomen als business controller. Na mijn hbo-studie bedrijfseconomie en master finance heb ik eerst een paar jaar bij een bedrijf in Doetinchem gewerkt. Ik was eigenlijk niet op zoek naar een nieuwe baan, maar zag dat ze bij Svedex een business controller zochten. Ik woon in Varsseveld en had al veel goede verhalen gehoord over Svedex, dus ik besloot te solliciteren. Binnen een week was het beklonken. Ik ben onderdeel van het finance team en ons werk bestaat uit verschillende onderdelen. Zo maken we vierwekelijkse rapportages waarin we diverse cijfers analyseren. Ook houden we ons bezig met business intelligence: we stellen dashboards samen waarop leidinggevenden de voor hun afdeling relevante gegevens kunnen inzien. Daarnaast krijgen we regelmatig ad hoc vragen vanuit het management, als ze cijfers nodig hebben om bepaalde beslissingen te nemen.”
Hoe heeft Svedex je geholpen om door te groeien?
“Vanaf dag één krijg ik de vrijheid om het op mijn manier te doen. Dat vertrouwen heeft me het zetje in de rug gegeven dat ik nodig had. Natuurlijk is er wel sturing en kun je altijd overleggen met een collega, maar ik merk dat deze vrijheid me veel brengt.”
Wat is het belangrijkste dat je bij Svedex geleerd hebt?
“Ik ben meer een denker dan een doener, van nature ben ik geneigd om eerst alle scenario’s goed uit te denken. Maar bij Svedex is die tijd er niet altijd en ik ben er inmiddels achter dat dat eigenlijk beter werkt voor mij. Ik heb dus geleerd om niet te veel na te denken, maar sneller door te pakken. Ook het stellen van prioriteiten is iets wat ik steeds beter onder de knie heb gekregen.”
Wat is het leukste aan werken bij Svedex?
“Ik vind vooral de afwisseling tussen de vaste werkzaamheden en de ad hoc vragen vanuit het management heel leuk. Door die vragen krijg ik bovendien veel mee van wat er speelt op corporate niveau. Het is ook fijn om te merken dat er echt iets gedaan wordt met de gegevens die wij aanleveren, we krijgen daar vaak achteraf nog even terugkoppeling over. Daarnaast vind ik het leuk dat het een echt Achterhoeks bedrijf is. Er heerst een goed teamgevoel.”
Wat zijn je plannen en ambities voor de toekomst?
“Ik ben nog vrij jong en kan nog heel erg groeien in deze functie, dus ik heb op dit moment nog geen behoefte aan het volgen van een opleiding. Maar een collega van mij is daar wel mee bezig, dus ik weet dat die mogelijkheid er is. De komende tijd wil ik me bezighouden met het verder professionaliseren en automatiseren van de dashboards, zodat we de informatie beschikbaar kunnen maken zonder er zelf tussen te hoeven zitten. Die combinatie van finance en IT vind ik heel interessant, daar wil ik graag meer over leren.”